Wiadomości
serce.katolik.bielsko.pl

Pielgrzymka - Dolny Śląsk 2021

Spis treści (wystarczy kliknąć i od razu przejść do danego miejsca w artykule!):
Dzień pierwszy - piątek
(Bardo Śl., Wambierzyce, Krzeszów, Chełmsko Śl., Duszniki)
Dzień drugi - sobota
(Kudowa Zdrój, Czermna, Kłodzko, Błędne Skały)
Dzień trzeci - niedziela
(Duszniki, Kletno, Kamień Śl, Góra św. Anny)

Można też prześledzić relację na FB.
Dzień pierwszy - piątek

Do początku

W dniach od 9 do 11 lipca 2021 wyruszyliśmy na pielgrzymkę po sanktuariach Dolnego Śląska i ciekawych miejscach w Kotlinie Kłodzkiej. Grupę stanowili pielgrzymi zebrani przez parafię NSPJ w Bielsku-Białej oraz organizatorów z Milówki. Organizacją pielgrzymki zajęło się Biuro Turystyczno-Pielgrzymkowe „Miriam” z Bulowic (z nami pielgrzymowali p. Agnieszka z mężem Grzegorzem, p. Edyta oraz kierowca Mariusz a w poszczególnych miejscach p. Asia i miejscowi przewodnicy). Przewodnikiem duchowym pielgrzymki był ks. Przemysław Gawlas, któremu towarzyszył ks. Marcin Aleksy.

Wyruszyliśmy w piątek 9 lipca w bardzo wczesnych godzinach rannych (z Bielska po 5:00). Na początku trochę postraszyły nas deszcz i burza ale wezwaliśmy wstawiennictwa św. Aleksego, patrona pielgrzymów i podróżnych, który towarzyszył nam już do końca i dalej mieliśmy już pogodę i warunki niezwykle sprzyjające.
Pierwszym przystankiem w naszej podróży było Bardo Śląskie, sanktuarium Matki Bożej Strażniczki Wiary. Mieliśmy okazję poznać kościół, pokłonić się z bliska figurce Matki Bożej oraz usłyszeć próbkę możliwości tutejszych wspaniałych organów (posłuchaj). Ponadto zwiedziliśmy pomieszczenia klasztorne oraz kilka kaplic na Wzgórzu Różańcowym. Kolejnym miejscem na naszej trasie było sanktuarium w Wambierzycach. Oprócz okazji do poznania pięknej bazyliki i jej krużganków tu spotkaliśmy się po raz pierwszy z postacią bł. kapłana Gerharda Hirschfeldera, który wypowiedział znamienne zdanie: „Kto wyrywa z serc młodzieży wiarę w Chrystusa jest zbrodniarzem” za co poniósł śmierć z rąk nazistów. Z tą postacią spotykaliśmy się jeszcze kilka razy na trasie naszej pielgrzymki. Następnie dotarliśmy do Krzeszowa. Tutaj przewodnik p. Mieczysławek, jak później sam siebie określił, oprowadził nas najpierw po kościele pomocniczym, który jest w tym roku Diecezjalnym Sanktuarium św. Józefa. W kościele tym na ścianach w niespotykany sposób w malowidłach Michała Willmanna opowiedziana jest historia św. Józefa, którą w bardzo żywy sposób przybliżył nam p. Przewodnik a następnie oprowadził nas po kościele głównym p.w. Wniebowzięcia NMP, noszącym tytuł bazyliki mniejszej, który jest największą barokową świątynią Śląska słusznie nazwaną „Złotym Domem wzniesionym, "ku czci wielkiej Matki boskiego Emanuela"”. Po oprowadzeniu i osobistej modlitwie celebrowaliśmy Eucharystię m.in. razem z ks. Kustoszem sanktuarium. Po drodze na nocleg zatrzymaliśmy się jeszcze w Chełmsku Śląskim by podziwiać zespół drewnianych domów tzw. domków tkaczy śląskich nazwanych „12 Apostołami”.

Na koniec tego bardzo bogatego w przeżycia dnia dotarliśmy do Dusznik Zdroju, gdzie w willi „Jarzębina” był dla nas przygotowany posiłek oraz nocleg.

Dzień drugi - sobota

Do początku

W sobotę po śniadaniu wyruszyliśmy najpierw do Kudowy Zdroju. Tutaj zatrzymaliśmy się najpierw w pijalni wód a następnie przespacerowaliśmy się po Parku Zdrojowym i przeszliśmy do Czermnej gdzie w kościele Matki Bożej Dobrej Rady i Mądrości Serca celebrowaliśmy Eucharystię. Po Mszy Św. nawiedziliśmy znajdującą się obok Kaplicę Czaszek. Z Kudowy przejechaliśmy do Kłodzka. Tam przeszliśmy przez Twierdzę Kłodzko by wejść do trasy podziemnej aby poznać życie mieszkańców w średniowieczu. Był jeszcze czas na krótki spacer po Kłodzku i nawiedzenie ciekawych miejsc jak np. kościół p.w. Wniebowzięcia NMP czy Most Gotycki oraz wspólne zdjęcie pod wotywną Kolumną Maryjną. Na koniec tego dnia dotarliśmy do Błędnych Skał. Błędne Skały czyli Skalny Labirynt znajdują się na stokach Skalniaka na wysokości 852 m, na pograniczu polsko-czeskim w Górach Stołowych. Przez Skalny Labirynt pełny głębokich szczelin, korytarzy i blokowisk skalnych oraz intrygujących skał wiedzie fascynująca trasa turystyczna. Były tutaj kręcone takie filmy jak „Opowieści z Narnii – Książe Kaspian” czy też „Przyjaciel Wesołego Diabła”. Nie dla wszystkich była to łatwa trasa, ale ostatecznie wszyscy, którzy się wybrali do tego labiryntu przeszli szczęśliwie. Po dotarciu do miejsca noclegowego i kolacji niektórzy jeszcze wybrali się na wieczorny spacer po Dusznikach.
Dzień trzeci - niedziela

Przeżycia niedzieli, ostatniego dnia naszej pielgrzymki, rozpoczęliśmy od celebrowania Mszy Św. w parafialnym kościele w Dusznikach Zdroju. Jako że była to Msza Św. parafialna celebracji przewodniczył miejscowy wikariusz. Po Mszy Św. udaliśmy się do Jaskini Niedźwiedziej w Kletnie. Tutaj z przewodnikiem w małych grupach mogliśmy zwiedzić to niezwykłe miejsce. Po odwiedzinach był jeszcze czas na chwilę odpoczynku i posiłek i ruszyliśmy już w drogę powrotną.

Po drodze odwiedziliśmy jeszcze Kamień Śląski i Sanktuarium św. Jacka. Po modlitwie w Sanktuarium przeszliśmy do kaplicy św. Sebastiana gdzie wysłuchaliśmy bardzo inspirującej konferencji o św. Jacku, którą wygłosił do nas ks. Przemysław. Ostatnim miejscem na trasie naszego pielgrzymowania była Góra św. Anny. Tutaj też była okazja do wspólnej modlitwy a o. Franciszkanin przybliżył nam to miejsce i postać św. Anny. Cała pielgrzymka to był krótki, ale niezwykle piękny choć bardzo intensywny czas. Była to okazja do napełnienia duchowego, do relaksu i radosnego odreagowania i poznania przepięknych miejsc, które są odnawiane i coraz lepiej przygotowane do odwiedzania. Przeżyliśmy ten czas w bardzo radosnej atmosferze pełnej wzajemnej życzliwości i otwarcia. Z podziwem można było obserwować jak osoby starsze i z innymi ograniczeniami nie poddają się i pokonują kolejne przeszkody.
Na koniec pojawiło się pytanie: kiedy i gdzie jedziemy na kolejną pielgrzymkę. Pojawiły się różne warianty odpowiedzi, ale ostateczna decyzja nie zapadła. A może wy już ją znacie?

Słowo na dzisiaj

Łk 4, 16-21 | Jezus przyszedł do Nazaretu, gdzie się wychował. W dzień szabatu udał się swoim zwyczajem do synagogi i powstał, aby czytać. Podano Mu księgę proroka Izajasza. Rozwinąwszy księgę,...

Używamy plików cookies, aby serwis działał lepiej. Dowiedz się więcej, jak zarządzać plikami cookies.